Een kennismaking met de rekenroutines

De verzamelkabouter
Sam en Pam
De Cijferfee en haar telkast
Stappenpad
Nol de Meetmol
Willy Weeg
Slaapaap
Foto Fien De Avonturenrugzak
Familie Muizepluis

De Verzamelkabouter

verzamelkabouter

De Verzamelkabouter is helemaal gek van het verzamelen.

Hij verzamelt spullen in zijn kruiwagen. Dat kunnen allerlei spullen zijn: van buiten, van kinderen, al dan niet gerelateerd aan een thema dat op dat moment centraal staat in de groep. De kinderen kunnen ook zelf spullen verzamelen en deze in de kruiwagen van de Verzamelkabouter leggen. Wanneer de kabouter of kinderen uit de groep dingen verzameld hebben, gaat de kabouter proberen daar een ordening in aan te brengen. Hij roept hierbij de hulp in van de kinderen. De Verzamelkabouter kan namelijk goed verzamelen, maar vindt het sorteren erg moeilijk.

Hij heeft als hulpmiddel bij het sorteren sorteermandjes of sorteerdoosjes bij zich, van verschillende groottes en kleuren. Deze mandjes of doosjes neemt hij mee in zijn kruiwagen.

De kabouter heeft een vaste plek in de groep, zodat de kinderen na verloop van tijd zelf de kabouter kunnen pakken en gebruiken bij het ordenen. Daarnaast kan de Verzamelkabouter een eigen pictogram krijgen voor het planbord.  

Bestellen

Sam en Pam

Sam en Pam zijn een tweeling. Ze lijken veel op elkaar, maar toch zijn er verschillen. Zo is Sam een jongen en Pam is een meisje. De tweeling is nieuwsgierig en kijkt altijd vol bewondering naar spullen en hoe ze eruitzien.

Sam en Pam zijn sterk gericht op het zien van kenmerken van voorwerpen. Ze vergelijken spullen met elkaar waarbij ze kijken naar overeenkomsten en verschillen. Ze maken groepjes en mooie rijen van spullen die bij elkaar horen.

Sam en Pam hebben een symbolendoosje. In dit doosje zitten symboolkaartjes waarop verschillende kenmerken zoals kleuren, vormen, hoeveelheden en cijfers staan afgebeeld. Deze symboolkaartjes kunnen op de buiken van Sam en Pam bevestigd worden. Aan de hand van de afbeelding op het kaartje gaan Sam en Pam op zoek naar voorwerpen met dit kenmerk (classificeren). Sam en Pam maken ook graag rijen waarbij ze letten op de volgorde van voorwerpen (seriëren). Hierbij kunnen naast de symboolkaartjes ook seriekaartjes (van klein naar groot) worden gebruikt. In de koffer van Sam en Pam zitten sorteerdoosjes (ronde en vierkante) en spelletjes zoals Memory en Domino.

Sam en Pam kunnen samen met de kinderen spullen bekijken en ordenen. Hierdoor worden de kinderen aangezet tot het vergelijken en sorteren van materiaal. Sam en Pam zijn erg gefascineerd door tellen en door cijfers. Sam kent de telrij nog niet zo goed, maar Pam zingt de telrij tot tien regelmatig heen en ook weer terug. Als vervolgactiviteit na het groeperen en seriëren kunnen diverse telactiviteiten worden uitgevoerd. Sam en Pam dagen de kinderen uit om mee te tellen en de juiste getalsymbolen te zoeken.

Bestellen

De Cijferfee en haar telkast

cijferfee

De Cijferfee is dol op cijfers, raadseltjes en telspelletjes. Ze tovert met haar toverstaf steeds een cijfer tevoorschijn. Op haar rekenrok staan allerlei cijfers en symbolen, zoals + en -. Ook het =-teken staat afgebeeld. Daarmee kan de Cijferfee allerlei rekenspelletjes doen.

De Cijferfee zit op haar Telkast. De telkast bestaat uit verschillende vakjes waarin concrete spullen en afbeeldingen van voorwerpen liggen waarmee de Cijferfee kan tellen. Gedacht kan worden aan allerlei verschillende dobbelstenen, cijferstempels, cijferkaarten, stippenkaartjes. De Cijferfee heeft ook een eigen boek met uitgeschreven en getekende rekenliedjes en versjes. De telkast bevat ook foto's en afbeeldingen van themamateriaal of verwijzingen naar ontwikkelingsmateriaal uit de klas. Op de zijkant van de telkast staat een foto van de getallenwand. Deze getallenwand is een echte doe-wand in de klas. Het is de bedoeling dat de kinderen aan en met de getallenwand kunnen tellen en rekenen.

Bestellen

Stappenpad

Het Stappenpad is een verzameling foamcijfers, te koop in de speelgoedwinkels. De cijfers passen in de puzzelstukken en deze zijn als vloerpuzzel aan elkaar te leggen. De kinderen kunnen er een hinkelbaan van leggen of een dobbelsteen van maken.

De routine gaat uit van de cijfers 0 tot en met 10, neergelegd in één lijn. Dit staat voor de getallenlijn van 0 tot 10. Op deze wijze wordt de mentale getallenlijn tot 10 visueel gemaakt. Kinderen kunnen nu daadwerkelijk op de getallenlijn heen en weer stappen waardoor hun getalbegrip wordt vergroot. Rondom het Stappenpad zijn allerlei betekenisvolle telactiviteiten te bedenken. Een Stappenpad met cijfers van 1 tot en met 5 is geschikt voor peuters.

Nol de Meetmol

Nol de Meetmol is een lief, traag dier. Zijn passie is meten. Hij graaft het liefst gangen van verschillende lengtes en wil dan ook graag weten hoelang een gang precies is. Hiervoor gebruikt hij zijn Meetveters. Dit zijn veters met verschillende lengtes en in verschillende kleuren. Soms vraagt hij zijn vriendje de Meetpier of hij wil komen helpen als de afstanden groter worden. Natuurlijk heeft Nol ook standaardmaten bij zich zoals een meetlint, een liniaal en een oprolbaar meetlint van20 meter.  

Willy Weeg

willy weeg

Willy Weeg is een echte stoere en sterke jongen. Hij wil graag laten zien hoe sterk hij is. Hij tilt alles op en is dol op wegen. Hij zegt vaak: 'Kijk eens hoe sterk ik ben.' Hij tilt dingen op om te kijken hoe zwaar ze zijn, maar dan weet hij het nog niet exact. Daarom heeft hij een weegkoffer bij zich met allerlei verschillende weeginstrumenten: een keukenweegschaal, een brievenweger, een balans en een personenweegschaal. Hij heeft zowel digitale als analoge weeginstrumenten in zijn koffer zitten.

Bij de balans horen echte gewichtjes. Maar Willy heeft ook zelfgemaakte weeginstrumenten in zijn koffer zitten. Bijvoorbeeld Ans Balans: een kledinghanger als balans. Willy heeft ook allerlei spulletjes in zijn weegkoffer zitten om te wegen: schelpen, eikels, kastanjes, dennenappels, stenen, knikkers, stukjes piepschuim en verpakkingsmateriaal.

Bestellen

Slaapaap

De Slaapaap is een beetje suffige, domme aap. Hij valt steeds in slaap en snapt niet hoe de dag (week, jaar) in elkaar zit. Hij heeft geen tijdsbesef en ziet ook het nut van een klok niet in. De Slaapaap zit in de klas onder de klok, bij de (seizoens)kalender en de dagritmekaarten. Hij heeft een tijdkoffertje bij zich. In dit koffertje zitten allerlei voorwerpen die met tijd te maken hebben, zoals een klok, horloge, zandloper, kalender, eierwekker, stopwatch, agenda, foto's van vroeger en nu, en een dagboekje. De Slaapaap zorgt iedere keer voor een verrassing. Hij weet heel veel dingen niet, doet soms rare dingen. Maar het uitgangspunt is dat hij graag van de kinderen wil leren. 

Foto Fien

foto fien

Foto Fien maakt graag mooie foto's en heeft daarom altijd haar fototoestel bij zich. Ze is altijd in de weer met haar toestel en maakt voortdurend foto's van alles om zich heen. De gemaakte foto's koestert ze. Ze kan er uren naar kijken en over vertellen. Foto Fien is erg trots op de foto's die ze gemaakt heeft en bekijkt ze graag van alle kanten. Zo komt het regelmatig voor dat ze steeds weer nieuwe dingen ontdekt aan een foto. Ook wordt zij vaak gevraagd om bepaalde foto's te maken, soms door de leerkracht en soms door de kinderen.

Foto Fien heeft een tasje bij zich met foto's, opdrachtkaarten en plattegronden. Ze voert graag gesprekjes met de leerkracht en de kinderen over de foto's. Het gaat er dan bijvoorbeeld om te ontdekken waar Foto Fien gestaan heeft toen ze de foto maakte, of om begrippen als veraf en dichtbij. Ook het nabouwen van de kunstwerken die Foto Fien heeft vastgelegd, is een activiteit die regelmatig plaatsvindt in de bouwhoek, zandbak of aan de knutseltafel. Foto Fien heeft een vaste plek in de klas. Dit kan bij de computer en de printer zijn of juist op een plank bij de bouwhoek.

Foto Fien heeft naast een fototoestel, verschillende (wisselende) fotomapjes in haar tasje zitten: haar 'Dit-ben-ik boek', het Fotoboek van de huishoek, Mijn mooiste bouwwerken, Mijn vriendenboek, Een fotowandeling, enzovoort. Zij vindt het leuk als kinderen ook foto's maken en fotomappen aanleggen. 

Bestellen

De Avonturenrugzak

De Avonturenrugzak is een rugzak gevuld met allerlei materialen die kinderen kunnen gebruiken om te ontdekken en onderzoeken. U kunt deze rugzak (naar eigen inzicht) vullen met materialen zoals een map met potlood, een vergrootglas, een meetlint en liniaal, een duimstok, een thermometer, een loeppotje, een blinddoek, een kompas, een waterpas, een hoekmaat, een verrekijker, spiegels, een hoekspiegel, magneten, prisma's, cilinders, kubussen en blokjes in verschillende vormen. In de rugzak zitten ook kleren waarmee kinderen zich kunnen verkleden als ontdekker (bodywarmer, pet).

De Avonturenrugzak krijgt een eigen plek in de klas, bijvoorbeeld in de ontdekhoek, rekenhoek of themahoek. Maar hij kan ook worden meegenomen naar buiten (buitenspel, uitstapjes). Kinderen kunnen dus ook zelf met de rugzak spelen en op onderzoek uitgaan. Het is dan handig als er een pictogram wordt gemaakt voor op het planbord, zodat kinderen de Avonturenrugzak zelf kunnen kiezen.  

Familie Muizepluis

De familie Muizepluis bestaat uit tien kinderen. Vijf zijn er gebloemd, vijf gestreept. Er is steeds een paar van twee muizen te maken op kleur en vorm: een gele muis met bruine bloem hoort bij de geelbruingestreepte muis. De staarten van de muizen zijn verschillend van lengte. De muisjes zijn ondeugend en maken steeds van alles mee.

Terug naar boven